Big Data Nedir?
Big Data adından da anlaşılacağı üzere büyük veri demektir. Arama motorlarından, araştırmalardan, makalelerden, sosyal medyadan, bloglardan, forumlardan, gözlemlerden ve daha birçok kaynaktan toplanan veriler anlaşılabilir ve işlenebilir hale getirilir ve bu haline Big Data denmektedir. Kullanılan klasik veri tabanlarındaki sistemlerle analizi mümkün olmayan veriler depolanmaktadır. Big data’yı en etkili bir biçimde Google, Apple, Microsoft, Facebook ve Amazon dünyaca ünlü şirketler kullanmaktadır.
5V Nedir?
Big Data içerisinde v harfi ile başlayan beş farklı bileşen vardır. Bu yüzden de 5V olarak geçmektedir. Bunlar;
Variety (çeşitlilik); çok çeşitli kaynaklardan, farklı formatlardan veri içerdiği için üretilen veriler yapısal değildir. Bu nedenle bütünlük olması için birbirlerine dönüşebilmesi gerekmektedir.
Volume (veri büyüklüğü); verilerin hacmi ve hızı sürekli artmaktadır. Bu nedenle verilerin eş zamanlı olarak işlenebilmesi ve bilgiye dönüştürülmesi gerekmektedir.
Velocity (hız); hızının her geçen gün katlanarak çoğalması dolayısıyla o veriye ihtiyaç duyan işlem sayısının ve çeşitliliği de aynı oranda artmaktadır. Hem yazılımsal hem de donanımsal olarak bu oluşan yoğunluğun kaldırılabilmesi gerekmektedir.
Value (değer); en önemli bileşenlerden bir tanesidir. Veriler diğer bileşenlerden geçtikten sonra büyük verinin oluşması ve işlenmesinde elde edilen verilerin şirket için artı değer sağlıyor olması gerekmektedir.
Verification (doğrulama); verilerin akışında gelen verilerin güvenli ve doğru olup olmadığını değerlendirerek verilerin gerekli güvenlik seviyesinde izlenebilmesi ve doğru kişiler tarafından görünebilmesini sağlamaktadır.
Big Datanın Kullanım Alanları Nelerdir ?
Big Data müşterilerin davranış ve görüşlerinin önemli olduğu ve takip edilmesi gerektiği sektörler başta olmak üzere her alanda kullanılmaktadır. Big Datanın önemi son yıllarda devletler tarafından da anlaşılıp, devlet işlerinde de oldukça kullanımı artmıştır. Örnek olarak bankalar, sağlık sektörü, e-ticaret, malzeme tedarikçileri, sosyal medya verilebilir.
Big data kullanımının yaygınlaşması sonucunda pazarlama alanında da veri odaklı bir pazarlama olarak “Big Data Pazarlaması “ konuşulmaktadır.
Büyük verilerin depolanması ve işlenmesinde bireysel mahremiyet önemli bir sorun haline gelmektedir. Fakat bu yönde çalışmalar sürmektedir. Yeni bir uzmanlık dalı olarak öngörülmektedir.
Büyük Veri Çözümleri Sunan Şirketler Hangileridir?
• Google Cloud
• Microsoft HDInsight
• Amazon Web Service (AWS)
• IBM Watson
• IBM Bıg Data Platform
• Hortonworks Data Platform
• Infobright
• Pivotal
• MapR
Big Datanın Önemi Nedir ?
Şirketler için temeli gerçek ve hacmi yüksek verilerin analizine dayandığı için doğru kanallara reklam verip reklam bütçesini düzgün yönetme, maaliyetlerini düşürme, kişilerin beklentilerine uygun olarak ürün geliştirme, iş gücünden tasarruf etme gibi verimliliğin artması konusunda Big Data büyük önem taşımaktadır.